6 Perkara Yang Mungkin Anda Lakukan Semasa Melakukan Dobi

Salah satu daripada banyak tugas yang harus ditangani setiap orang dewasa secara berkala adalah mencuci pakaian. Sebilangan besar orang dewasa mencuci pakaian mereka di rumah sekurang-kurangnya seminggu sekali, namun mereka tidak dapat memperoleh hasil yang diberikan oleh penyedia perkhidmatan dobi profesional. Kenapa? Adakah orang awam salah mencuci pakaian atau profesional mempunyai ramuan ajaib? Sebenarnya, kedua-duanya benar. Profesional mempunyai akses ke beberapa produk dobi yang luar biasa tetapi kebanyakan orang dewasa melakukan salah satu daripada enam perkara berikut, yang memberikan hasil yang buruk bagi mereka.

1. Beban berlebihan kitaran

Ya, sepertinya penjimat masa, dan anda mungkin berfikir bahawa hanya beberapa artikel tambahan dalam muatan anda tidak akan menyakitkan, tetapi anda salah. Pakaian anda tidak akan keluar sebersih yang seharusnya, dan anda akhirnya akan mencuci semuanya lagi, jadi apa gunanya semua ini? Jangan bebankan mesin basuh anda. Inilah pembacaan yang menyeronokkan mengenai perkara-perkara luar biasa yang boleh anda cuci di mesin basuh anda.

2. Menggunakan pencuci yang salah

Mesin Beban Atas dan mesin muatan depan memerlukan detergen yang berbeza. Berbagai jenis manual mesin basuh menunjukkan jenis bahan pencuci yang paling sesuai dengan model tertentu, namun begitu banyak orang yang tidak peduli untuk membaca manual lengkap dan akhirnya menggunakan pencuci yang salah selama bertahun-tahun. Ini menyebabkan mesin tidak berfungsi dengan kemampuan pembersihan yang terbaik. Sebilangan bahan pencuci terlalu keras untuk kain semula jadi yang halus, jadi anda juga harus ingat ini. Begitu juga, detergen yang direka untuk mencuci halus mungkin tidak membersihkan pakaian yang lebih sukar dengan cekap.

3. Jumlah bahan pencuci yang salah

Sebilangan besar detergen dan mesin basuh disertakan dengan cadangan jumlah detergen yang optimum untuk digunakan setiap beban. Sudah semestinya penggunaan detergen yang lebih sedikit akan menyebabkan pakaian tidak dibersihkan dengan betul, tetapi penggunaan lebih banyak bahan pencuci tidak menyamakan pakaian yang lebih bersih, sebenarnya, sebaliknya. Terlalu banyak bahan pencuci boleh meninggalkan sisa pakaian anda yang akan kelihatan seperti busa. Perhatikan pengukuran pencuci yang betul yang disarankan untuk setiap muatan untuk hasil terbaik.

4. Label penjagaan pada pakaian

Sama seperti manual mesin, sangat sedikit orang yang memperhatikan label penjagaan yang dilekatkan pada pakaian. Tidak semua pakaian boleh dicuci dengan mesin dan walaupun boleh, suhu air tertentu lebih sesuai untuk mencucinya atau mungkin perlu dimasukkan ke dalam beban ringan atau memerlukan bilas selepas itu. Tidak memperhatikan label penjagaan boleh menyebabkan pakaian keluar sedikit kotor, mengecil atau terlalu berkerut.

5. Menggunakan tetapan air sejuk dan mesin yang sama untuk segalanya

Sebilangan besar orang yang tidak peduli masuk ke dalam rutin membuang segala sesuatu di telefon bimbit air sejuk untuk menetapkan mesin basuh yang sama untuk semuanya. Walaupun air sejuk adalah pertaruhan yang selamat pada umumnya, tidak semua noda akan keluar di air sejuk. Begitu juga, tidak semua jenis kain akan meletup dalam tetapan mesin standard anda. Susun pakaian anda terlebih dahulu, bukan hanya warna putih dan warna tetapi juga menyusunnya mengikut jenis kain dan betapa kotornya artikel tersebut. Perhatikan tetapan yang anda gunakan untuk setiap muatan.

6. Tidak menyelenggara mesin anda

Penting untuk menjaga mesin basuh anda supaya ia dapat menjaga pakaian anda. Agar mesin membersihkan pakaian anda dengan sebaik mungkin, ia harus berada dalam keadaan terbaik. Sekiranya anda tidak memeriksa mesin dan kerosakan pada setiap bulan, anda mungkin bertanggungjawab terhadap pakaian yang kurang dicuci. Anda juga perlu membersihkan mesin basuh dari dalam sekurang-kurangnya setiap minggu. Ini akan memastikan tidak ada serat atau sisa yang terkumpul dan tidak ada yang menangkap karat atau acuan. Mesin dalam keadaan baik akan memerlukan lebih sedikit air, lebih sedikit detergen dan membersihkan pakaian dengan lebih baik.