Sejarah Dobi

Dobi Rom Purba

Seperti yang kita tahu, hampir semua perkara baru sudah lama dilupakan. Ini benar terutama dalam hal cucian Rom kuno. Dengan sistem bandar yang berkembang dengan baik, orang Rom adalah orang pertama yang menawarkan perkhidmatan dobi awam. Kepenuhan, pencuci pakaian, bertugas mencuci dan membersihkan pakaian warganegara Rom.

Oleh kerana orang Rom pada umumnya memakai pakaian yang terbuat dari bulu (tidak ada kapas di Rom kuno), mereka perlu kerap mencuci di iklim panas Itali. Bagaimana ini dilakukan telah dijelaskan oleh Pliny dan penulis lain tetapi dijelaskan dengan jelas oleh beberapa lukisan yang terdapat di dinding fullonica (perkhidmatan dobi) di Pompeii.

Di Rom kuno, cucian adalah pekerjaan lelaki. Pakaian itu pertama kali dicuci, yang dilakukan di dalam tab mandi atau tong, di mana pakaian itu dipijak dan dicop oleh kaki kenyang. Setelah pakaian dicuci, pakaian digantung hingga kering dan dibiarkan diletakkan di jalan sebelum pintu fullonica. Apabila kering, bulu disikat dan dililit untuk menaikkan tidur siang, kadang-kadang dengan kulit landak, dan kadang-kadang dengan beberapa jenis tanaman thistle. Pakaian itu kemudian digantung pada bakul khas – viminea kavea, di mana belerang diletakkan untuk memutihkan kain (bayangkan bau!). Bumi putih halus, yang disebut semolina oleh Pliny, sering disapu ke kain untuk meningkatkan keputihannya.

Dobi Eropah Purba

Tidak seperti Rom kuno, orang Eropah abad pertengahan cenderung bergantung pada kekuatan mereka sendiri daripada perkhidmatan awam ketika datang ke cucian. Selalunya ini dilakukan di tebing sungai, walaupun sungai beku. Alat khas digunakan untuk tujuan ini – mencuci kelawar dan papan gosok. Mereka digunakan untuk mengaduk pakaian di air mengalir untuk memaksa kotoran keluar dan melicinkan kain semasa pengeringan. Tidak ada seterika yang dilakukan pada masa itu. Setelah mencuci dengan teliti, pakaian diletakkan rata di atas tanah untuk memungkinkan matahari melakukan pemutihan dan pengeringan. Jelas, latihan seperti itu bukan rutin mingguan dan hanya dilakukan sekali-sekala, setiap kali pakaian kotor yang banyak terkumpul. Bahagian yang lebih halus seperti kolar renda, hiasan dan seluar dalam yang halus dicuci secara berasingan dan lebih kerap dengan kaedah yang kurang agresif. 

Sabun, terutama sabun lembut yang dibuat dari abu abu dan lemak haiwan, digunakan oleh wanita pencuci yang dibayar untuk pekerjaan mereka. Orang-orang termiskin jarang menggunakan sabun pada zaman pertengahan, tetapi pada sabun abad ke-18 cukup meluas: kadang-kadang disimpan untuk pakaian yang lebih baik dan untuk mengatasi noda, tidak digunakan untuk keseluruhan cucian. Starch dan blues juga tersedia untuk linen dan pakaian berkualiti.

Mesin Basuh Pertama

Cucian dobi tangan (atau kaki) berkuasa selama berabad-abad sehingga mesin basuh pertama dirancang oleh H. Sidgier dari Great Britain pada tahun 1782. Ia terdiri daripada sangkar dengan batang kayu dan pemegang untuk membelok

Dari reka bentuk ini pada akhir tahun 1800-an, syarikat yang berbeza mula menghasilkan mesin yang dikendalikan dengan tangan yang menggunakan dayung atau boneka. Kemudian datang drum berputar dari James King pada tahun 1851. Ini kemudian diikuti oleh dram berputar dengan aksi terbalik, dari Hamilton-Smith pada tahun 1858.

Mesin basuh manual yang paling awal meniru gerakan tangan manusia di papan cuci, dengan menggunakan tuas untuk menggerakkan satu permukaan melengkung ke atas permukaan yang lain dan menggosok pakaian di antara dua permukaan riben. Mesin cuci jenis ini pertama kali dipatenkan di Amerika Syarikat pada tahun 1846 dan bertahan pada akhir tahun 1927 dalam katalog Montgomery Ward. Mesin cuci pakaian elektrik pertama, di mana motor memutar tab mandi, diperkenalkan ke Amerika sekitar tahun 1900. Motor tidak dilindungi di bawah mesin dan air sering menetes ke dalamnya menyebabkan litar pintas dan tersentak. Menjelang tahun 1911, adalah mungkin untuk membeli mesin basuh domestik yang berayun, silinder, tiub logam lembaran yang dipasang pada bingkai besi sudut dengan silinder logam berlubang atau silat kayu di dalamnya.

Beatty Brothers of Fergus, Ontario adalah syarikat pertama yang menghasilkan mesin basuh penghasut. Mesin Beatty awal mempunyai tabung tembaga berusuk yang berlapis nikel atau nikel-kromium. Di AS, firma pertama yang mengadopsi teknologi penghasut adalah Maytag. Orientasi menegak mesin-mesin ini menjadi standard industri menggantikan paksi berpusing mendatar mesin-mesin terdahulu.

Mulai tahun 1920-an, logam lembaran berlapis putih menggantikan tabung tembaga dan kaki besi-sudut. Menjelang awal tahun 1940-an, keluli berlapis telah digunakan dan dijual sebagai lebih bersih, lebih mudah dibersihkan dan tahan lebih lama daripada yang lain. Rok kepingan logam juga dirancang untuk meluas di bawah paras pelekap motor.

Pada awal 1920-an, beberapa mesin Kanada ditawarkan dengan pemanas gas elektrik atau elektrik terbina dalam. Menjelang tahun 1930-an, pemanas air domestik ada di banyak rumah dan pemanas mesin basuh tidak banyak digunakan. Penambahan pam saliran yang digerakkan oleh motor pada masa ini menjadikan mesin selangkah lebih dekat untuk menyelesaikan automatik.

Perkembangan mesin basuh seterusnya adalah pemasangan alat pemasa jam yang membolehkan mesin diatur untuk beroperasi selama jangka masa yang ditentukan dari kitaran basuh. Kini, pengendali tidak lagi perlu terus memantau tindakannya.

Menjelang awal tahun 1950-an, banyak pengeluar Amerika membekalkan mesin dengan ciri kering-kering untuk menggantikan pergelangan tangan yang mengeluarkan kancing dan menyebabkan kemalangan yang melibatkan rambut dan tangan. Pada tahun 1957, GE memperkenalkan mesin basuh yang dilengkapi dengan 5 butang tekan untuk mengawal suhu basuh, suhu bilas, kelajuan pengadukan dan kelajuan putaran.